§ 1: Navn og hjemsted.
1. Foreningens navn er Beder-Malling Idrætsforening. Foreningen er hjemmehørende i Århus Kommune. Foreningen er stiftet den 20. oktober 1977.
§ 2: Formål og vision.
1. Foreningens formål er ved idræt og derved beslægtede aktiviteter, at fremme den enkeltes og fællesskabets sundhed, bevægelsesglæde og trivsel.
2. Vores vision er gennem samarbejder, partnerskaber og tværgående aktiviteter at styrke og udvikle kultur- og fritidslivet i vores lokalområde omkring Beder og Malling. Foreningen og vores Idrætscenter skal være et lokalt samlingspunkt og være med til at skabe de rette rammer for et bredt udsnit af idrætsaktiviteter, der både favner bredden og skaber mulighed for at fremme og udvikle idrætsmæssige færdigheder for alle aldersgrupper og køn.
Gennem FRIVILLIGHED, FÆLLESSKABER og FORENINGLIV skal vi være en aktiv medspiller i vores lokalområde og samtidig det naturlige valg for et aktiv, socialt og sundt liv både for eksisterende borgere og tilflyttere i vores område.
§ 3: Tilhørsforhold.
1. Foreningen bør være tilsluttet specialforbund under Danmarks Idræts-Forbund samt DGI og vil dermed være undergivet disse organisationers vedtægter.
§ 4: Organisation og myndighed.
1. Foreningen består af en hovedafdeling, samt flere enkelte afdelinger, der repræsenter hver sin aktivitet. Afdelingerne er økonomisk uafhængige af hinanden. De enkelte afdelinger er forpligtet i forhold til hovedafdelingen, ved indbetaling af et årligt kontingent pr. medlemskab i afdelingen.
§ 5: Medlemskab og eksklusion.
1. Som medlemmer kan optages alle der vedkender sig disse vedtægter. Passive medlemmer kan optages. Medlemskab opnås gennem den afdeling hvis aktivitet, der ønskes deltagelse i.
2. Ledergruppen i afdelingerne kan udelukke et medlem, når den finder grund hertil. Det udelukkede medlem kan kræve spørgsmålet indbragt på førstkommende generalforsamling i pågældende afdeling.
§ 6: Ledelse.
1. Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen i hovedafdelingen.
2. Foreningen ledes af et repræsentantskab, som består af ledelsen for hovedafdelingen og maksimalt to repræsentanter for hver af ledergrupperne i de enkelte afdelinger. Dette gælder også ledergrupperne i de permanente aktiviteter af afdelingslignende karakter.
3. Hovedafdelingen indkalder i hvert kvartal til ordinært repræsentantskabsmøde. Indkaldelse sker med mindst tre ugers varsel. Der bør på hvert repræsentantskabsmøde fremlægges en budgetopfølgning. Indtægter og udgifter for permanente aktiviteter drevet af hovedafdelingen skal fremgå af regnskab og budget.
4. Hovedafdelingen skal indkalde til repræsentantskabsmøde, når mindst fire afdelingsledelser anmoder herom. Indkaldelse sker med mindst to ugers varsel og senest fire uger efteranmodningen er fremkommet fra afdelingsledelserne.
5. På repræsentantskabsmøderne drøftes og afgøres foreningens forhold, medmindre vedtagelse kun kan ske på en generalforsamling. Hver enkelt afdeling og permanente aktiviteter af afdelingslignende karakter har en stemme i tilfælde af afstemning.
6. Hovedafdelingens budget godkendes på repræsentantskabsmødet i fjerde kvartal.
7. Hovedafdelingens væsentligste opgave indadtil, er at koordinere arbejdet mellem de enkelte afdelinger og støtte initiativer fra de enkelte afdelinger, samt støtte oprettelse af nye aktiviteter.
8. Hovedafdelingens ledergruppe kan træffe beslutning om oprettelse eller nedlæggelse af en aktivitet. Den kan også oprette nye afdelinger, som dog skal forelægges og godkendes af
repræsentantskabet. Enhver afdeling kan forlange beslutningen udskudt til et ordinært
repræsentantskabsmøde.
Ved nedlæggelse af en afdeling tilfalder afdelingens formue hovedafdelingen.
9. Medlemmer af hovedafdelingens ledergruppe kan ikke samtidig sidde med i andre afdelingers ledergrupper.
10. De enkelte afdelingernes væsentligste opgave indadtil er at drive en hovedaktivitet og dermed naturligt tilknyttede biaktiviteter.
11. Afdelingernes daglige drift varetages af mindst tre personer – en formand, en økonomiformand og en aktivitetsformand, der udgør ledelsen. Disse tre personer udgør sammen med mindst to yderligere medlemmer, ledergruppen. Ledergruppen fordeler opgaver og ansvar mellem sig.
12. Formanden vælges på generalforsamlingen for et år ad gangen, alle øvrige for to år, således at der vælges en til ledelsen og mindst et supplerende medlem hvert år.
13. Hvis der sker frafald i ledelsen, skal et af de supplerende medlemmer træde ind. Ledergruppen skal selv finde en afløser, som kan varetage den manglende post indtil næste generalforsamling.
14. På generalforsamlingen vælges desuden to revisorer. Revisorerne er på valg skiftevis hvert andet år.
§ 7: Underudvalg.
1. Ledergruppen kan oprette underudvalg og fastsætte disses kompetence. Underudvalgenes dispositioner sker stedse under ledergruppens ansvar.
§ 8: Kontingent.
1. Kontingent til hovedafdelingen fastsættes af repræsentantskabet efter indstilling fra ledergruppen for hovedafdelingen.
2. De enkelte afdelingers kontingent fastsættes af dennes ledergruppe, efter indstilling fra eventuelle underudvalg.
§ 9: Fælles forpligtigelser.
1. Driftsudgifter vedrørende faciliteter, der stilles til foreningens disposition og ikke dækkes af det offentlige, pålignes forholdsmæssigt den eller de afdelinger/aktiviteter, der benytter de pågældende faciliteter.
§ 10: Medlemsforhold.
1. Foreningens medlemmer hæfter ikke for forpligtigelser af nogen art udover indskud og kontingent.
2. Foreningens medlemmer har ikke krav på nogen formueandel eller udbytte af nogen art ved udmeldelse eller ved foreningens opløsning.
§ 11: Generalforsamling.
1. Afdelingernes højeste myndighed er generalforsamlingen, der afholdes senest tre måneder efter regnskabsårets afslutning. Indkaldelse skal, med mindst tre ugers varsel, ske ved opslag i klublokalerne og ved annoncering på hjemmesiden med angivelse af dagsorden.
2. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest ti dage før generalforsamlingens afholdelse.
3. Beretning eller referat, samt regnskab for afdelingen skal offentliggøres på foreningens hjemmeside senest otte dage efter generalforsamlingens afholdelse.
4. Kun fremmødte medlemmer, der er fyldt 16 år og som har været medlem af foreningen i mere end 30 dage har stemmeret. Medlemmer der er i kontingentrestance med mere end tre måneder, har ikke stemmeret.
5. Forælder til medlemmer under 16 år, har stemmeret.
6. Valgbar til ledelse og ledergruppen, er enhver der kan vedgå sig disse vedtægter.
7. På generalforsamlingen afgøres alle spørgsmål ved almindelig stemmeflertal blandt de fremmødte, bortset fra vedtægtsændringer og beslutning om foreningens opløsning.
8. Ledelsen kan alternativt konstituere sig selv efter generalforsamlingen, hvis der på generalforsamlingen er flertal herfor.
9. Antallet af personer i ledergruppen er vejledende. Såfremt der ikke kan opnås et, for den nye valgte ledelse, acceptabelt antal bestyrelsesmedlemmer, indkalder den siddende formand til ny ekstraordinær generalforsamling.
10. Hovedbestyrelsen kan beslutte, at Generalforsamling og Årsmøde afvikles helt eller delvist elektronisk (digitalt), hvis force majeure-forhold gør det umuligt at afvikle årsmødet på sædvanlig måde som fysisk møde. Afviklingen skal ske på betryggende vis, og der skal i indkaldelsen informeres om, hvordan deltagelse foregår.
§ 12: Dagsorden.
På den ordinære generalforsamling skal dagsordenen mindst indeholde:
1. Valg af dirigent.
2. Aflæggelse af ledelsens beretning
3. Fremlæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab Vedtægter for Beder-Malling Idrætsforening af 22. marts 2022
Egelund, Bredgade 5, 8340 Malling 22. marts 2022
4. Behandling af forslag
5. Personvalg – model 1 eller model 2 vælges på mødet (se note)
Alle vælges for 1 år ad gangen, men det tilstræbes, at mindst 2 personer genvælges fra året før.
6. Valg af revisor for to år
7. Eventuelt
Note til punkt 5, Personvalg
Personvalg – model 1
a. Formand
b. Økonomiansvarlig
c. Aktivitetsformand
d. Et eller flere medlemmer til ledergruppen, hvis det er muligt
Personvalg – model 2
a. Mindst 3 personer, som ved førstkommende ledermøde konstituerer sig og vedlægger udfaldet i referatet
§ 13: Ekstraordinær generalforsamling.
1. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når formanden eller flertallet af ledergruppen finder det fornødent, samt når mindst 50 medlemmer eller 25 procent af afdelingens stemmeberettigede medlemmer stiller skriftligt krav herom, med forslag til dagsorden.
2. For hovedafdelingen gælder dette når mindst fire af afdelingernes ledergrupper stiller skriftligt krav herom med forslag til dagsorden.
3. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest seks uger efter at kravet herom er modtaget, og den skal indvarsles i lighed med den ordinære generalforsamling.
§ 14: Årsmøder for aktiviteter under hovedafdelingen.
1. Permanente aktiviteter af afdelingslignende karakter, skal hvert år i første kvartal afholde et årsmøde. Indkaldes på samme måde som en afdelings generalforsamling.
2. Dagsorden skal som minimum indeholde:
1. Ledelsens beretning
2. Behandling af forslag
3. Personvalg
a. 3 medlemmer til ledelsen
b. Et eller flere medlemmer til ledergruppen, hvis det er muligt
Alle vælges for 1 år ad gangen, men det tilstræbes, at mindst 2 personer genvælges fra året før.
4. Eventuelt Vedtægter for Beder-Malling Idrætsforening af 22. marts 2022
Egelund, Bredgade 5, 8340 Malling 22. marts 2022
§ 15: Ansvar.
1. Afdelingerne tegnes af formanden, dog ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom samt ved optagelse af lån, af den samlede ledergruppe.
§ 16: Ledergruppens beslutningsdygtighed.
1. Ledergruppen er beslutningsdygtig, når mindst tre medlemmer er til stede.
Ved økonomiske beslutninger udover den daglige drift, samt ved budgetgodkendelse skal mindst 2/3 af ledergruppen være til stede. Der føres protokol over vedtagne beslutninger.
§ 17: Regnskabsår.
1. Alle afdelinger fastlægger selv deres regnskabsår.
Økonomiformanden er ansvarlig for førelsen af foreningens regnskab.
Revision foretages mindst en gang årligt.
§ 18: Vedtægtsændringer.
1. Ændring af disse vedtægter kræver at mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer stemmer for forslaget. Eller: Opnås der på en generalforsamling 2/3 stemmeflertal for en vedtægtsændring blandt de fremmødte, skal der inden seks uger afholdes ny generalforsamling til behandling af dette spørgsmål. Opnås der på denne generalforsamling mindst 2/3 flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede, er ændringen vedtaget.
§ 19: Opløsning.
1. Foreningen kan kun opløses når mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer stemmer herfor på en generalforsamling. Eller: Opnås på en generalforsamling 2/3 stemmeflertal herfor blandt de fremmødte, skal der inden seks uger afholdes ny generalforsamling til behandling af dette spørgsmål. Opnås der på denne generalforsamling mindst 2/3 flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede, er opløsningen vedtaget.
2. Foreningens formue tilfalder idræts- og ungdomsarbejdet i Beder og Malling. Fordelingen af eventuelle midler foretages af den opløsende generalforsamling eller af DGI.
Specielt for skydeafdelingen:
Da foreningen er berettiget til at give våbenpåtegning, er foreningens bestyrelse forpligtet til at give orientering til politiet eller om fornødent at tilbagekalde våbenpåtegning over for et medlem, der efter bestyrelsens skøn, af hvilken som helst årsag, ikke længere bør være indehaver af en meddelt tilladelse til et våben.
Således vedtaget på generalforsamlingen den 20. oktober 1977, ændret ved generalforsamlinger den 23. april 1981, den 16. maj 2011, den 6. juni 2012 og den 22. marts 2022.
Ikrafttrædelse:
Afdelingerne beslutter selv datoen for ikrafttrædelse af disse vedtægter, dog senest på førstkommende
generalforsamling.
Udarbejdet af: Jørgen Bjerg, Kim Sundmark, Bjarne Frøberg, John Thordrup d. 22. marts 2022.